Ołtarz główny w Kościele Apostołów Piotra i Pawła
w Dusznikach Zdrój
Ołtarz barokowy składa się z 4 części
Patrząc od góry Ołtarz możemy podzielić na 4. części:
1. Bóg Ojciec
2. Pożegnanie Apostołów
3. Nastawa Ołtarza
4. Mensa Ołtarza, Ołtarz
1. Bóg Ojciec.
Widzimy rzeźbę Boga Ocja w otoczeniu aniołów wskazującego na umieszczoną poniżej postać Maryi w glorii
2. Pożegnanie Apostołów.
Kolumnada z bogatą marmuryzacją, której zwieńczeniem jest gołębica – symbol Ducha Świętego. Wewnątrz kolumnady umieszczony jest obraz Petera Brandla „Pożegnanie św. Piotra i św. Pawła” (ok 1730), przedstawiający scenę, gdzie Apostołowie trwają w ostatnim uścisku. U podstaw kolumn Michał Kossler umieścił rzeźby przedstawiające postaci Apostołów Piotra (po lewej) i Pawła (po prawej) wraz z atrybutami (klucze i miecz)
3. Nastawa Ołatrzowa.
Trzecia część (patrząc od góry) to przebogata w barokowe zdobienia nastawa ołtarzowa z sześcioma marmuryzowanymi kolumnami i dwoma po bokach ustawionymi aniołami. Aniołowie trzymają na rękach rybę oraz Ewangelię, które symbolizują Jezusa Chrystusa karmiącego Lud Nowego Przymierza nowym prawem – Prawem Miłości, które jest zawarte w Ewangelii.
W centrum nastawy ołtarzowej poniżej znajduje się Tabernakulum z bogato rzeźbionymi drzwiami (symbole winogrona, kielich i Jezus na krzyżu, którego krew spływa do kielicha) oraz powyżej nisza, służąca do wystawiania Najświętszego Sakramentu. Zwieńczeniem tej części Ołtarza Głównego są spersonifikowane przez Michała Kösslera Cnoty Teologalne – Wiara, Nadzieja i Miłość. Od lewej strony: postać przedstawiająca Wiarę trzyma w ręku krzyż. Atrybutem Nadziei jest kotwica a matka tuląca dziecko jest obrazem miłości.
4. Mensa ołtarza głównego.
Najniżej usytuowana jest mensa ołtarza głównego i sam ołtarz (przedsoborowy), konsekrowany w połowie XVIII wieku, z umieszczoną od frontu płaskorzeźbą przedstawiającą apokaliptyczną wizję Baranka Paschalnego w otoczeniu dwóch aniołów, spoczywającego na Księdze Życia, zapieczętowanej na 7 pieczęci (wizja św. Jana Apostoła). Aniołowie trzymają w rękach: kadzielnicę (symbol wiecznej chwały Baranka) oraz snop pszenicy, oddzielony od plew (por.: Mt 13, 30).